Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

Förebygg skador

P7770416

 

TRÄNING. Det tog mig ett tag och början till en axelskada innan jag fattade att jag var tvungen att tänka smartare kring min träningsplanering. När jag började med styrketräning var jag som dem flesta andra killarna intresserad utav att bygga stora bröstmuskler, armar och axlar. Jag ville att dem skulle bli större och skapare linjer. Mitt schema på den tiden bestod till största del utav någon utav dessa muskelgrupper. Det var inte ovanligt om jag tränade igenom samma muskelgrupp varannan dag. Som tur är har jag aldrig varit viktkåt utan istället alltid fokuserat på högrepp med högst möjliga intensitet på sista setet. Det har skonat mycket utav min kropp och långsam byggt musklerna för att klara av lämpliga vikter.

Jag känna känningar i framsida axel och det gjorde mig ganska rädd. Jag började fundera på vad som kunde vara orsaken till att jag kände så och kom ganska snabbt fram till slutsatsen att jag tränat på ett korkat sätt. På mitt schema kunde jag först köra bröst en dag och dagen efter axlar och tredje dagen armar. Alla dessa muskelgrupper belastar axlar och än mer specifikt, framsida axel. Dvs. varje dag i veckan fick min framsida axel arbeta som en tok och fick aldrig tillräckligt med återhämtning.

Jag ser alldeles för många killar på gymet som fokuserar på pressövningar för framsida axel och jag vill bara uppmärksamma er på att tänka er för när i veckan ni lägger axelpasset och egentligen hur mycket ni fokuserar på framsida. Jag ser och hör om alldeles för många med smärtor i axlarna och det går att undvika genom lämplig träningsplanering och stretch.

Gör inte samma misstag som jag var på väg att göra och som många andra redan gjort.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Hej. Under sommaren har jag tappat formen och presterar inte lika bra på gymmet längre p g a att det blivit mer mat efter min tidigare superstrikta deff plus att jag inte hunnit träna varje dag som jag gör annars. Hur ska jag hitta tillbaka till träningen? Tidigare älskade jag att träna men nu tappar jag motivationen när jag inte kan ta samma vikter som tidigare. Vad är dina tips?

    Anton 2015-08-04 22:19:52
    Svara
    • Svar på Antons kommentar.

      Tjena Anton!

      Tack för din kommentar. Många upplever detsamma som dig så jag skriver om det i mitt nästa inlägg.

      Ciao!

      kevin 2015-08-06 15:00:07
      Svara
  • Intressant! Hur är optimalt att lägga upp en styrketräningsvecka om målet är hypetrofi och man vill träna varje dag? Hur ofta ska varje muskelgrupp tränas? Är det bäst att bara fokusera på basövningar eller vilket upplägg?

    Nina 2015-08-04 22:17:04
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
34 kvadrat
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind