Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

VARFÖR HÖGINTENSIV TRÄNING ÄR ETT SJÄLVKLART VAL

Kevin YOUNITRAIN

Jag älskar högintensiv träning men jag är också sparsam med dessa pass. Framförallt handlar det om att jag vill ägna mer tid åt styrketräning när det finns möjlighet men också för att jag vet vilken enorm utvecklingskurva man kan uppnå med HIT under bestämda perioder. Läs vidare så får du reda på ett par bra anledningar till varför du bör planera in några HIT pass under kommande månader.

Förbränn fler kalorier med HIT – Lågintensiv träning har visats vara ett effektivt sätt att förbränna fett i relation till antal kalorier man gör av med. Å andra sidan kan det inte mätas med den totala kalori och fettförbränningen som högintensiv träning erbjuder. Om det genomförs korrekt kan 10 minuters HIT resultera i lika stor kaloriförbrukning som 50 minuters LIT.

Bli starkare och mer uthållig – Med högintensiv träning tränar du effektiv upp din syreupptagningsförmåga (vo2 max). Desto bättre syreupptagningsförmåga desto mer kraft får du ut till musklerna vilket resulterar i en starkare och mer uthållig kropp.

Träna mer tidseffektivt – Tid är en lyxvara i vårt moderna samhälle. Mellan jobb, familj och sociala sammanhang ges det ofta väldigt lite tid till fysisk utveckling. Därav bör man planera mer noggrant sin tid och försöka få ut så mycket som möjligt av varje möjlighet som ges. Ett högintensivt träningsupplägg är perfekt för dig som bara har 2-3 timmar i veckan till träning. Planera dina pass efter de muskelgrupper som du vill prioritera och lägg in flåsövningar emellan.

Bjud med din respektive eller vänner till gymmet – Styrketräning kan många gånger bli en enskild historia. Man tränar utifrån sina egna förutsättningar och mål och det är sällan man delar samma träningsschema som någon annan. Högintensiv träning å andra sidan passar alla. Du kan bjuda med vem som helst på ett roligt och utmanande träningspass. Då man framförallt jobbar med tidsintervaller inom HIT så har var och en av er möjlighet att göra sitt yttersta utan att den andra blir påverkad.

Behöver du hjälp med träningsupplägg? – klicka här

foto: Oscar Jettman 

MÅSTE MAN ÄTA RIS, BROCCOLI OCH KYCKLING FÖR ATT BLI VÄLTRÄNAD?

Kevin YOUNITRAIN

Detta är nog den mest klassiska meningen som man får höra när man arbetar med träning. Skräcken som lyser igenom folks ögon när du tar upp ämnet träning och det första dem förväntas höra från dig är att för att bli vältränad så kan man bara äta samma tråkiga mat dag in och dag ut. Att ris, broccoli och kyckling är bra råvaror som passar en person som dedicerar sitt liv till träning är ingen osanning. Att denne skulle äta detta varje dag och det skulle vara hemligheten till en vältränad fysik är däremot ett helt galet påstående.

Om du vill förändra din situation så behöver du troligtvis förändra mer än dina träningsvanor. Du kommer behöva se över din kost och lägga upp en plan för hur du ska uppnå din målsättning. En kostplan kan se lite olika ut men i de flesta lägen så har man en tydlig målsättning och en tidsperiod. Under den avgivna tidsperioden behöver man såklart inte äta samma sak dag efter dag utan det går jättebra att variera kosten. det är till och med att rekommendera då kroppen behöver varierad näring för att fungera på topp.

Mitt tips till dig som vill göra en positiv förändring i ditt liv och börja med en sundare kost som hjälper dig fram mot dina mål är att först ta reda på hur mycket makronutrienter just du behöver få i dig dagligen. Dela därefter totalen på antal mål du ska äta om dagen och planera 5-10 olika måltider som uppfyller dina krav. När du har gjort det har du helt plötslig skapat en bred variation av rätter som du tycker om och som du kan växla mellan tills du uppnått din målsättning.

Vill du veta hur du bör lägga upp din kost för att nå dina mål? – Klicka HÄR

ÄR FETT BRA ELLER DÅLIGT FÖR HÄLSAN?

KEVIN YOUNITRAIN

Ett samtal jag har dagligen med mina klienter är huruvida fett är bra eller dåligt. Sanningen är att vi under årtionden blivit förda bakom ljuset och blivit missleda att tro att all fett är ohälsosamt. Under lång tid har man baserat vårt näringsintag på en nästintill fettfri kost vilket vi idag vet är helt fel. Kroppen behöver ett intag av fett lika väl som ett intag av kolhydrater och proteiner. Det vi behöver bli mer medvetna om vartifrån vi får i oss nyttiga fetter och mängden. Nedan följer en rad olika källor till nyttiga fetter som du borde äta dagligen.

Nötter – Jag älskar nötter och jag äter dem varje dag. Dem fungerar lika väl till maten som till mellanmål och det är verkligen är grym näringskälla. När du känner dig hungrig eller om du saknar fett på dina måltider så rekommenderar jag dig att ta en näve nötter.

Avokado – Nu säger jag det igen men jag älskar verkligen avokado. Den är fullproppad med viktig näring och den funkar lika bra att sleva som att göra en god röra som passar till maten. Undvik färdigblandad guacamole och lägg hellre några minuter på att göra din egen. Om du inte redan har någon annan fettkälla på din tallrik så lägg till en halv avokado.

Jordnötssmör – Bland det godaste jag vet. Det är inte ovanligt att man hittar mig sleva från jordsnöstsmörsburken. Jättebra att toppa gröten med på morgonen eller mellanmålen senare på dagen.

Kokosfett – Det finns jättemycket positivt med kokosfett och det är så användbart inom så många olika områden. Ett tips är att lägga en halv tesked i morgonkaffet för att få bättre förbränning och ge kroppen väsentlig näring.

Olivolja – Otroligt bra näringskälla som många använder sig av dagligen. Det enda många inte känner till är att man bör undvika att hetta upp vegetabiliska oljor då det sker en oxideringsprocess som förstör fettet. Häll gärna olivolja över din sallad och njut av dess fulla potential.

Är du nyfiken på hur du bör lägga upp din kost? – KLICKA HÄR 

foto: Oscar Jetmann

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind