Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

Deffa – kost och träning

P7770312 P7770313

En kille vid namn Filip skrev följande och jag tycker det är relevant frågeställning som berör alla som håller på med styrketräning eller som har för avsikt att förändra sin estetik.

”Är inne på min första deff sedan 1,5 månad, efter mina första seriösa tre kvartal hypertrofiträning. Kör intermittent fasting och det går svinbra, dock kommit till en viktplatå och har efter research kommit fram till att jag behöver köra re-feeds i alla fall minst en gång i veckan för att få upp ämnesomsättningen och hormonbalans. Kännt mig sjukt svag på gymmet senaste veckan och haft sjukt låg stubin på jobbet (hehe).

Min fråga: Hur deffar Du? Kör du re-feeds/cheat days? Och om du gör hur mycket extra äter du?”

Det Filip beskriver är egentligen inte något konstigt utan en naturlig del i ens fysiska utveckling. Vi har alla våra stunder av glans men det som skiljer oss åt är under de stunder då allt är emot oss och vi måste fortsätta blicka framåt. Jag har aldrig träffat någon som haft kontinuerlig positiv utveckling utan att möta platåer. Det är kroppens sätt att meddela att den anpassat sig till det jag gjort under en längre period och att jag nu bör tänka om. Att överkomma dessa perioder handlar om att göra förändringar i kost och träning. Jag bör tänka igenom vad jag har gjort under de senaste 4-8 veckorna och hitta andra träningssätt och kostvanor.

Om jag bestämt mig för att ”deffa” innebär det att jag troligtvis ligger på ett högt kaloriunderskott under en viss bestämd period. Dvs. kroppen får inte i sig så mycket energi som den är van vid och därav känner jag mig svagare i mina styrkemoment på gymet. Tar man det ännu längre innebär det också att hjärnan inte får lika mycket näring att jobba med som den brukar och vilket innebär att jag känner mig seg och, lite oftare än vanligt, på mindre bra humör. Som jag ser det är det ett aktivt beslut som jag fattar och där jag är väl medveten om hur min kropp kommer reagera. Det jag tycker är viktigt är att inte låta det påverka min vardag och dem runt omkring mig utan acceptera situationen och vara den bästa personen jag kan vara.

För att svara på frågan om jag ”deffar” vill jag hävda att jag aldrig riktigt släpper taget om min kost och med det menar jag att jag alltid försöker äta så bra jag kan oavsett tid på året. Det som skiljer mina mer strikta perioderna gentemot de mindre strikta är att jag tar bort sådana dagar/måltider då jag äter ”skräpmat”. Vanligtvis brukar jag unna mig något litet om kvällarna alt. ha en dag då jag äter exakt det jag känner för. Hur jag väljer att göra beror väldigt mycket på hur jag känner mig, ibland vill jag äta upp allt runt omkring och då funkar det inte med småätande på kvällarna och ibland räcker det med något litet och gott. Det finns inget rätt eller fel i det här avseendet utan bara vad jag själv känner passar mig.

Det jag vill tipsa om är att försöka hålla er till att äta ”skräpmat” en dag i veckan och skippa all småätande på dagarna. Jag tycker det är bättre sätt att börja på och när man känner att man har kontroll på ens kostvanor kan man börja experimentera. Och tro mig jag vet hur själv hur svårt det kan vara att gå från bra till utmärkt.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
1kommentarer
  • Hej!
    Jag undrar hur du gör för att hålla motivationen uppe under sommaren?
    Jag tränar hårt, äter bra sedan kommer sommaren och semestern och jag tappar allt.
    Känns då som jag har träna och ätit bra i onödan när man ändå förstör allt till sommaren.
    Så, hur motstår jag allt härligt som kommer med sommaren och håller mig motiverad för träningen?
    Eller rättare sagt, hur gör du?
    Mvh

    Oskar 2015-06-08 12:00:23
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
Andrea Brodin
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand