Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

OM DU INTE VILL MISSLYCKAS MED DIN KOST – LÄS HÄR

P7870827

Det är långt ifrån alla som följer en lågkolhydrat kost men allt fler blir medvetna om hälsofördelarna med kosthållningen. Trots vetenskaplig fakta som lagts fram genom åren och en stor skara människor som följer detta förhållningssätt, bland annat jag, så lever majoritet av samhället i gamla vanor där kolhydrater konsumeras i alldeles för stora mängder. Det är aldrig för sent att göra förändringar och att ta till dig av en sundare kosthållning kommer göra gott för både din kropp och själ.

Om du bestämmer dig för att försöka dig på detta och inte vill misslyckas så ber jag dig läsa extra noggrant från och med nu.

Glöm gamla myter om att fett är skadligt. Fett är en väsentlig del av kroppens energiresurs. Extra viktigt blir intaget av fett när man övergår från att vanligtvis äta mycket kolhydrater till att minimera mängden. Det kan kännas skrämmande men bra fetter bör bli din bästa vän om du vill bli mer hälsosam. Bra fetter hittar du bland annat i nötter, avokado, frön, kallpressade oljor, kokos etc.

Ät mer proteinrikt. Protein är särskilt viktigt för musklerna och utgör byggstenarna vi behöver för att hålla oss starka och friska. Det kan vara bra att tänka över sina proteinkällor då exempelvis rött kött är mer tungt för kroppen att ta hand om än andra källor. Det behöver inte innebära att du utesluter rött kött från din kost utan att snarare att du varierar din källa till protein mer frekvent. Andra bra källor till protein är fågel, fisk, skaldjur, ägg, vegetariska alternativ.

Tänk på att salta maten och använd rätt salt. Om du tränar mycket i samband med att du förändrar kosten kan du till en början förlora mycket vätska. Vätskebrist kan leda till huvudvärk, yrsel, koncentrationssvårigheter, etc. För att hindra att hamna i ett sådan situation så var noga med att salta maten. Bra salt är exemplevis Himalaya Salt.

Planering! Det allra viktigaste momentet i din förändring blir hur väl du planerar dina måltider. Att gå för långt tid utan mat kommer utan tvekan att bli din undergång. Alldeles för många gånger hamnar vi i den fällan och lösningen blir första bästa alternativet. Det må vara första bästa alternativet för stunden men långt ifrån bästa alternativet för din kropp och hälsa. Gör dig själv en tjänst och var förberedd. Om du är disciplinerad nog så är att ha matlådor nära tillhands en jättebra lösning och om du, som mig, inte orkar med all förberedelse så se till att göra kloka, medvetna val när det väl behövs.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Lifestyle
    Elin Johansson
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Hälsa
    Foodjunkie
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Hälsa
    Fannie Redman
    Home
    Andrea Brodin
    Lifestyle
    Dasha Girine
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Hälsa
    Träningsglädje
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Mode
    Petra Tungården
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Lifestyle
    Sanne Alexandra
    Mode
    Chrystelle Eriksberger
    Man
    Niklas Berglind
    Man
    Marcus Schuterman
    Man
    Viktor Frisk
    Man
    Johan Hurtig