Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

Hur ska man toppa formen?

kevin+jonas+topmodel

Jättekul att ni uppskattar det senaste inlägget. Jag fick ett par riktigt bra följdfrågor från Adrian. Fortsätt ställa frågor, det finns inga dumma sådana, det bästa sättet att hämta kunskap är genom att fråga.

Är det inte kalorier in-kalorier ut som gäller?

Nej!!!! Detta kan vara det mest missuppfattade påståendet som finns. Kalorier från socker är inte = kalorier från bra källor till kolhydrater. Fett som oxiderat är inte = bra fetter som du exempelvis hittar i avokado, kokosfett, olivolja, lax, nötter, etc. Tänk skillnaden på 50g kolhydrater från exempelvis potatis eller 50g kolhydrater (socker) från ett par Snickers. Det är jäkla skillnad på dels hur mycket mängd vi pratar om för att uppfylla samma kalorimängd och dessutom hur kroppen tar upp näringen och hanterar den. Därför är dessa källor inte likvärdiga.

Jag vet otroligt många som använder sig utav denna metod för att båda bulka och deffa och man ser väldigt tydligt på att kvalitén i slutändan inte blir så bra som det hade kunnat bli. För mig är det är enkel logik.
Dålig kost + Bra träning  = Ok resultat
Bra kost + Bra träning = Grymt resultat.

Varför skulle fettprocenten påverkas om du äter samma mängd kolhydrater i form av havregryn eller sallad?

Bra fråga. En likvärdig mängd kolhydrater har ingen större påverkan på min fettprocent däremot kan jag äta betydligt större mängd bladgrönt än havregryn för att uppnå ett likvärdigt kolhydratsintag. Dvs om vi talar om att fylla tallriken med mycket mat och hålla kolhydraterna nere så väljer jag hellre bladgrönt.

100g Havregryn = 62g kolhydrater
100g spenat = 0,7g kolhydrater
100g färskpotatis rå = 12,5 kolhydrater

Hur ser din frukost ut? 

Min frukost just nu består utav en citrus-, spirulina- och vetegräs-shot plus en stor grön smoothie. Periodvis byter jag ut min smoothie mot ett mål mat.

Äter du mejeriprodukter som t ex kvarg? Det innehåller ju visserligen 4,5 gram sockerarter per 100gram.

Jag försöker undvika mejeriprodukter i största möjliga mån. Dels för att det försämrar näringsupptaget och det ger mig dålig hy. I övrigt tycker jag att det är en helt ok produkt men jag har som sagt valt att avstå från mejeri. Jag ska dock nämna att jag älskar ost och det händer att slinker ner lite för mycket emellanåt och jag får också lida för det ganska snabbt efteråt, främst märker jag det på min hy.

Är det olämpligt att äta kvarg om man vill toppa formen?

Jag tycker inte det är olämpligt däremot tycker jag att om man kan avstå från det så bör man göra det. Resultatet kommer bli bättre och man kommer må bättre. Sedan är det viktigt att komma ihåg att vi alla är på olika steg i processen och hellre att man känner sig tillfredsställd och motiverad än less på allt.

Tycker du kokosmjölk är ett bra livsmedel?

Ja, ett bra alternativ till vanlig mjölk.

Tycker det lätt blir att man inte äter så varierat om man bara har grönsaker till. Dessutom tycker jag att man verkligen får lassa på med rejält med grönsaker för att bli mätt, blir ett berg på tallriken! 4 morötter, 1 tomat, gurka, broccoli, massor med sallad! Äter du större mål eller äter du mellanmål också? 

Jag tycker om att se mycket mat på min tallrik och känna mättnadskänslan efter jag ätit upp och därför är detta ett bra sätt för mig. Jag äter vanligtvis 4 mål (inkl. frukost) per dag. När jag börjar dra ner på kalorierna ordentligt försöker jag äta fler mål (5-6 mål om dagen) men mindre mängd.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
15kommentarer
  • Halloj! Skulle behöva tips på mellanmål som inte har ett så högt kolhydratsinnehåll och är ganska kalorisnåla. Du nämnde att du dricker en grön smoothie och en shot på vetegräs o citron till frukost. Kan du lägga ut receptet på bloggen? Skulle gärna se ett inlägg om vad du har för ingredienser i dina smoothies. Det blir lätt att man lägger i mycket frukt som egentligen innehåller rätt mycket fruktsocker… Jag skulle behöva lära mig att äta mer grönt gärna i form av smoothies! 🙂

    Pontus 2015-12-29 13:51:50
    Svara
  • Tack för bra svar! Hur gör du din shot och smoothie på morgonen?

    charlotte 2015-12-29 12:14:56
    Svara
  • Hej Kevin!
    Börja med att säga att mkt är tack vare dig att jag vill ändra min livstil sakta men säkert 🙂 du är väldigt inspirerande!
    Nu till fråga/ fundering
    Jag vill ändra om min kost. Idag dricker jag mycket dricka. Choklad kan jag äta i mig en hel kaka när jag väl köpt en. Bacon i många måltider lite som smaksättare, stekt potatis, stekt ägg, osv listan kan göras väldigt lång. Hur ska jag komma igång med att ändra själva kosten utan att behöva slänga allt jag har hemma och hur ska man lägga upp den? Finns det ” nyttig dryck, bröd, godis, osv”
    Läser mkt om sockerfritt men hur nyttigt är det egentligen för då innehåller det istället mkt kolhydrater. Är jätte svårt det där för en som inte är så insatt.
    Hoppas du kan ta dig tid att svara. Skulle hälpa mycket.
    Ha det så bra 🙂
    / Bella

    Bella 2015-12-29 11:33:14
    Svara
    • Svar på Bellas kommentar.

      Jättebra fråga och jag förstår problematiken ! Ge mig någon dag så ska jag svara på detta. Kram!

      kevin 2015-12-29 16:24:05
      Svara
      • Svar på kevins kommentar.

        Tack för visat intresse 🙂
        Vill tillägga också att jag bär på ca 15kg övervikt (skäms) och tro mig alla dieter hit å dit har jag testat men inget för mig.
        Tror jag gick upp i vevan då pojkvännen började äta (normal mat) efter gastricbypass efter sin operation (8 år sedan) då skulle han ju äta lite och ofta så det blev mycket smakprover, chips, choklad å övriga sötsaker hemma i hushållet för nått litet mätte hans mage för 2 timmar lixom .
        Jag däremot gick upp 🙁
        På jul berätta mamma och mormor att dem såg att någon hänt mig (viktminskning) och jag börja gråta. Att dem såg det fattar jag inte. Något ändrades inom mig så därför skrev jag till dig. Följt din sedan top model men inte tagit mig ann förens nu. Fick väl nått bekräftat tror jag. fast jag vet inte vad jag gjort =)
        Usch nu blev det mycket annat mit5t i allt. Förlåt!
        Light, utan tillsatt socker, mindre fett… Vad är det jag ska kolla?
        Naturell Kvarg eller naturell yoghurt?
        Är det bra med alla oliika frukter?
        Vad ska man blanda i en smoothite för bra mellanmål?
        förlåt nu kom allt på en gång men kände att rätt frågor inte kom ut på rätt sätt.
        Tack för din inspiration Kevin 🙂
        Kram Bella

        Bella 2015-12-30 23:32:57
        Svara
        • Svar på Bellas kommentar.

          Jag blir glad och stolt över dig som vågar dela med dig utav hur du känner, det är jättestort. Kikar du igen på inläggen från veckan som gått får du svar på några utav frågorna som du ställer. Jag kommer i vilket fall ta och svara på alla dina frågor i ett särskilt inlägg inom kort. kram och gott nytt år!

          kevin 2015-12-31 15:22:17
          Svara
  • Jävligt bra inlägg! Älskar när man kan gå in lite närmre på kosten. Jag har ett par frågor som du gärna skulle kunna få svara på. Jag undrar vad du anser om light-produkter. Är det ett bättre alternativ i vissa lägen? Tycker du att man bör utesluta dessa?

    Vad är en rimlig träningsfrekvens enligt dig? Varje dag, 5-6 dagar i veckan, eller liknande? En fråga som även är på detta spår är hur du ser på överträning, samt om du har blivit ”övertränad” någon gång(?)

    Jag undrar också över hur viktig du tycker att sömnen är. 6-8 timmar natt? 10 timmar? Kvalitén är viktigare? Eller dylikt

    Ha det!

    Victor 2015-12-29 10:19:56
    Svara
  • Fan du har jävligt bra fysik och du har en bra blogg men du inkluderar också mycket ”broscience” 🙂

    Filip 2015-12-29 00:57:29
    Svara
  • tja kevin! följer din blogg dagligen och inspireras av din träning och dina kostråd! jag själv fastnade länge för keso. blev lätt att man käkade samma sak hela tiden så ska försöka sopa bort keson lite mer och mer och ta till mig mer grönt istället. men har dock 2 frågor. första; vad är din erfarenhet med keso? en vanlig måltid så brukar de bli kyckling,keso och broccoli tex. är de något mer man ska tänka? fråga nr 2; vad kan man kasta i sig som mellanmål. känner att de är där jag brister i kosten, skulle behöva mer mellanmål som inte drar iväg kalori och kolhydratsmässigt. som jag förstått kör du mycket smoothies? tack för en bra blogg!

    anton 2015-12-28 19:26:28
    Svara
  • Tack för att du delar med dig av din kunskap! Hur gör du din shot? Och hur gör du din gröna smoothie? Kram

    Lovisa 2015-12-28 16:28:10
    Svara
  • Uppskattat inlägg, mer sånt specifik om din kost, träning och osv. (Y) / Från dina manliga läsare 🙂

    Alex 2015-12-28 16:12:28
    Svara
    • Svar på Alexs kommentar.

      Härligt att höra !! Kom gärna med frågeställningar för ibland är det svårt för mig att veta vad ni vill veta mer om. Ni inspirerar mig att skriva helt enkelt =)

      kevin 2015-12-29 12:48:05
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!