Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

Så springer du smartare !

lmp20150409_DSC7327

 

Jag ser på sociala medier att våren väldigt snart är kommen även i norr. Jag tycker själv att det är en helt fantastisk känsla att känna hur temperaturen stiger allt mer här i Barcelona och då har jag ändå klarat mig undan svenska vintern detta år. Jag unnar er alla dem extra soltimmarna och känslan av solens strålar mot er hud. Det är en helt beundransvärd källa till energi och livskraft. Med detta kommer också mer energi och glädje till att göra annat och kanske inte bara springa inne på gymet eller cirklar i vardagsrummet utan bege sig ut och löpa i naturen eller genom stadskärnan. Vilket som är det viktigt att man vänjer kroppen vid löpningen innan man börjar ta de längre spåren eller börjar trycka på mer under intervallpassen.

Några värdefulla tips

Skor: Jag är ingen materiallirare utan gillar att hålla saker simpelt och naturligt men något som är superviktigt när man ska syssla med löpning är att man har rätt skor. Jag har själv två par skor som jag växlar mellan beroende på hur mitt löppass ser ut. Om min planering säger att jag ska springa korta, intensiva löpintervaller då föredrar jag att springa i fivefingers och om jag ska ut och löpa längre sträckor då föredrar jag ett par skor med zero drop och bra dämpning.

Teknik: Rätt skor för rätt tillfälle är kanon men springer man med fel teknik kommer skadan att bli oundviklig. Ett bra tips är att söka på youtube efter löptekniktips och skriv gärna med vilken typ av skor ni använder. Företagen som riktar sig mot löpare brukar för det mesta gjort en analys på fotnedsättning, etc för att hjälpa oss förstå vad som händer i varje steg. Titta också på erfarna löpare och försök efterlikna deras teknik.

Börja i rätt ände: Att ge sig ut och springa 5-10-15 km utan att ha sprungit under hela vintersäsongen är bara korkat. Man saknar styrka, uthållighet, rörlighet och momentum i sin löpning. Är man kunnig känner man ganska enkelt när tekniken börjar sina pga någon utav dessa anledningar och i det skedet börjar man slita på fotleder, knän och rygg något enormt. Detta är inget skämt utan det kan leda till kroniska skador om man inte tar det på största allvar. Det man bör göra är att lägga upp en planering där man jobbar på att stärka muskler i särskilt berörda områden, jobba på rörligheten i fotleder, vader, lår och höfter och bygga flåset så att man orkar hålla längre och mer intensiva träningspass. Det kanske låter svårt men det handlar om 20-25 minuters övning innan varje pass och att ha en tydlig eskalerande löpplanering.

Lycka till och njut av er löpning !

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Tja!

    Har du nått tips på en schysst löparsko med låg drop och bra dämpning utan att de känns klumpiga? Springer nu i Nikes free 3.0 och vill ha nått med liknande lätta känsla fast med en lite stabilare och responsivare sula men ändå med det låga droppet.

    Jacob 2016-04-26 13:22:48
    Svara
    • Svar på Jacobs kommentar.

      Tjena Jacob!

      Jag väntar på ett par nya löpskor som jag ska testa i veckan som jag tror ligger i linje med det du söker. Hittills har jag endast använt två par skor som jag verkligen fastnar för när det kommer till löpning. För kortare löpning eller intervallträning använder jag fivefingers från Vibram och i dem fall jag skulle vilja springa längre och mer kontinuerligt skulle jaga nog välja löpskor från Altra. Dem har zerodrop på alla deras löpskor och dessutom jättefin dämpning. Jag återkommer inom kort med ett inlägg om löpskor.

      Tack för din kommentar!

      kevin 2016-05-01 10:28:51
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!