Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

KEVIN TRIGUERO

Vad är nyttan med HIIT (Högintensiv träning)?

P7820803

Hej! Känns som du den senaste tiden ändrat din träningsrurin? Innan kändes det som du mestadels körde gymträning. Nu verkar det som du kör mycket högintensiv träning. Vad har fått dig att göra detta val? Är inte mycket konditionsträning negativt för dig ur muskelsynpunkt? Vad har du fått för resultat på din form av HIT, eller ingen skillnad?

Mycket observant måste jag säga och kul att du ställer frågan!

Vi är mer eller mindre framme i sommarmånaderna och det är framförallt nu som jag vill toppa formen för att det ska se och kännas riktigt bra. Det handlar mycket om hur jag betraktar min egen fysik och just under den här perioden blir det många tillfällen där jag går mer lättklätt och jag tycker det är en skön känsla när det känns bra.

För att toppa formen har jag sakta men säkert börjat förändra min kost och arbetar enligt planering mot ett mål som jag satt upp ett par veckor fram. Dessutom förändras också sättet jag tränar på för att det ska hjälpa mig fram mot mitt mål som jag satt upp. Högintensiv träning är ett väldigt effektivt sätt att förbränna fett och också behålla/bygga muskelmassa. Det bygger på kortare, snabbare och mer kraft-intensiva moment som kräver både styrka och uthållighet. Se på elitidrottare som ägnar sitt liv åt kortdistans i olika slag. Förvisso finns det styrketräning i deras planering men inte utifrån ett kroppsbyggarperspektiv utan det byggs genom högintensiv träning eller explosiva övningar som bygger kraft och muskler. Bland annat ser man många friidrottare, särskilt 100 meters löpare, nästan se ut som kroppsbyggare. Gymnaster är ett annat exempel på resultatet av liknande träningsupplägg.

Det är lätt att blanda högintensiv träning med konditionsträning men det är två helt skilda saker och uppfyller olika syften. En god ide i planeringen, om man vill deffa, är att byta ut några styrkepass mot HIIT-pass och sedan övergå till lågintensivträning och behålla styrkepassen.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Snälla Kevin kan du ta ifrån Frankie från Ellenor honom så ansvarslös som låter sin nya snubbe köra runt me hunden så där hon är så ansvarslös älskar du k te Frankie hur kunde du ba ge upp han så där lätt?

    Moa 2016-06-02 23:29:41
    Svara
    • Svar på Moas kommentar.

      Hej!

      Jag uppskattar att du bryr dig om frankies välbefinnande och jag kan lova dig att han mår jättebra. Även fast jag inte kan vara vid hans sida dagligen ser jag honom med jämna mellanrum och vet att han mår kanon.

      kram

      kevin 2016-06-06 06:47:56
      Svara
  • Tack så mycket för ditt svar! Känns som jag själv fastnat lite i ”gymträsket” och behöver chocka kroppen för att utvecklas. Vanligtvis kör jag tunga basövningar då jag tränar styrka o kompletterar med löp-pass. Hur kan jag lägga upp ett HIT-pass?

    Har 4-veckor ”kvar” av min deff. Har du några tips? Vet inte riktigt hur jag kan minska intaget ytterligare om jag inte ska ta bort fettrika livsmedel som avokado, nötter, olivolja, kokosolja osv , som jag redan äter en begränsad mängd ut av?

    Victor 2016-06-01 10:48:43
    Svara
    • Svar på Victors kommentar.

      Bra frågor och jag ska ge dig lite tips i nästa inlägg som du kan tänka på. Tack för att du läser bloggen!

      kevin 2016-06-06 06:50:44
      Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!